Ze skarbnicy midraszów i agad |
|
|
|
Wpisany przez Isaak Kohn
|
Poniedziałek, 23 Grudzień 2013 07:46 |
Rywka i Jakub
Sprawa błogosławieństwa nie wychodziła Rywce z głowy. Rozważała: „Ezaw z całą pewnością nie zasługuje na błogosławieństwo Icchaka. Dopuścił się w stosunku do ojca zwyczajnego oszustwa. Udawał przed nim pobożnego i dobrego człowieka. Trzeba coś takiego zrobić, aby jego kłamstwa wyszły na jaw.”
|
Ostatnio zmieniany w Poniedziałek, 23 Grudzień 2013 07:55 |
Więcej…
|
|
Sukot (hebr. Święto Szałasów lub Kuczek) |
|
|
|
Wpisany przez Samuel
|
Niedziela, 22 Grudzień 2013 10:36 |
Z cyklu: Charakterystyka świąt żydowskich po kątem historycznym, obyczajowym i liturgicznym.
Dni Grozy kończą się świętem Jom Kipur dnia 10 miesiąca tiszri, a już dnia 14 tegoż miesiąca jest wigilia kolejnego święta żydowskiego zwanego Sukot. Na kilka dni przed jego rozpoczęciem, mieszkańcy każdego domu zamieszkałego przez Żydów budowali szałas z desek, pokrywając go gałęziami jodły lub świerku (hebr. Schach). W zbudowanym szałasie (kuczkach) Żydzi spożywają, wszystkie potrawy przez cały czas trwającego 9 dni święta (wliczając w to 5 dni tzw. „wolnych Świąt” (hebr. „Chol Hamoed”). Święto Sukot rozpoczyna się dnia 15 miesiąca Tiszri, czyli pod koniec września lub na początku października. Tylko pierwszy i drugi dzień tego święta oraz ósmy i dziewiąty mogą być uważane za samodzielne święta. Pięć środkowych dni, wśród których ostatni zwany „Hoszana Rabah” występuje bardziej samodzielnie, nazywają się Chol Hamoed (hebr. Wolne dni lub wolne święta).
|
Więcej…
|
Dzieje faryzeuszów na tle historii Palestyny |
|
|
|
Wpisany przez Issaak Kohn
|
Niedziela, 22 Grudzień 2013 10:29 |
Historyczne tendencje faryzeizmu sięgają, okresu, kiedy Żydzi powrócili z niewoli babilońskiej i rozpoczęli odbudowę gminy jerozolimskiej. Trzeba jednakże stwierdzić, że religijna partia faryzeuszów wyrosła historycznie w zorganizowanym charakterze jako oddzielne stronnictwo w związku z powstaniem machabejskim w II wieku p.n.e. Tradycje rozwoju świeckiego ruchu nauki Tory sięgają więc okresu perskiego w historii Palestyny i były kontynuowane w okresie hellenistycznym i rzymskim. Chociaż właściwa historia ruchu faryzejskiego rozciąga się od czasów powstania machabejskiego do okresu klęski powstania żydowskiego z lat 66—73 n.e., to jednak wydaje się konieczne nakreślenie poprzedzających ją tradycji protofaryzejskich. Należy przy tym wskazać na fakt, że rola historyczna faryzeizmu sięga znacznie dalej, niż czasy klęski powstania w 70 roku n.e., gdyż to właśnie faryzeusze dali impuls do odrodzenia judaizmu i obrony żydowskich tradycji narodowo-religijnych. Oto próba rekonstrukcji głównych etapów faryzeizmu.
|
Ostatnio zmieniany w Poniedziałek, 23 Grudzień 2013 07:46 |
Więcej…
|
Wpisany przez Janusz Baranowski
|
Piątek, 20 Grudzień 2013 10:35 |
Pierwotnie wiara żydowska była ściśle związana z obrzędami w Świątyni. Składanie ofiar — posługa ołtarza — było na początku sposobem wyrażania oddania Bogu, ale posługa serca, czyli modlitwa, polegająca jedynie na wypowiadaniu słów, istniała równolegle wraz z obrzędem składania ofiar.
|
Więcej…
|
Zamordowano kupców żydowskich koło Miechowa |
|
|
|
Wpisany przez Chaim Nadowski
|
Wtorek, 17 Grudzień 2013 11:15 |
Tygodnik ilustrowany “Światowid” w dniu 24 października 1931 roku relacjonował odkrycie okrutnej zbrodni, popełnionej na dwóch żydowskich kupcach powracających z Krakowa do Żarnowca.
“… W nocy z poniedziałku na wtorek dokonano potwornej zbrodni na szosie w odległości 1 kilometr od Miechowa. Ofiarą bandytów padło dwóch kupców żydowskich, a mianowicie Abraham Saulewicz (lat 70) i Benjamin Stahl (lat 36) oraz woźnica Wawrzyniec Mazur (lat 36). Przyjechali oni do Krakowa z większą partią pierza, które sprzedali za 2.700 złotych na ulicy Józefa (Kazimierz – żydowska dzielnica Krakowa).
|
Ostatnio zmieniany w Wtorek, 17 Grudzień 2013 11:26 |
Więcej…
|
|
|
|
<< Początek < Poprzednia 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 Następna > Ostatnie >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |