Wpisany przez Samuel
|
Czwartek, 09 Styczeń 2014 07:22 |
Z cyklu: Charakterystyka świąt żydowskich po kątem historycznym, obyczajowym i liturgicznym.
Święto to nazywa się de facto Chag Haszawuot (hebr. Święto Tygodni), ponieważ powinno być obchodzone w 7 tygodni od pierwszego dnia święta Pesach, w którym składano w ofierze pierwszy snopek jęczmienia. Obok tej nazwy znajdują się w biblii inne określenia, a mianowicie: Święto pierwszych plonów, Święto żniw, oraz dzień nadania Izraelitom Tory i tablic z 10 przykazaniami (hebr. Zma Matan Tora) i naszego prawodawstwa.
|
Ostatnio zmieniany w Czwartek, 09 Styczeń 2014 07:54 |
Więcej…
|
|
Wpisany przez Samuel
|
Czwartek, 09 Styczeń 2014 07:21 |
Z cyklu: Charakterystyka świąt żydowskich po kątem historycznym, obyczajowym i liturgicznym.
Ze świętem Pesach (Pascha) wiąże się biblijna druga księga, Szmot, a w niej misja Mojżesza wyzwolenia ludu Izraela z niewoli Faraonów i z lat wędrówki do upragnionego kraju — Kanaanu. Wydarzenia te stanowią podstawę Tory. Święto Pesach wraz z ceremoniałem wieczerzy pesachowej (hebr. Sederu) przypada dnia 14 miesiąca nisan (koniec marca — początek kwietnia). Już na tydzień przed świętem następują generalne, wiosenne porządki w domach żydowskich. Bardzo skrupulatnie przegląda się wszystkie kąty, w celu usunięcia jakichkolwiek resztek lub czegokolwiek kwaszonego. Nazywa się to „Bdikat chomec”, czyli poszukiwanie kwaszonego. Jest to klasyczny czas szorowania wszystkich gratów i starannego oczyszczania jednego z kątów lub pomieszczeń, dla gromadzenia macy (placki z przaśnego ciasta), rodzynkowego wina i innych zapasów pedantycznie wyselekcjonowanych ze wszystkiego, co wiąże się z zakisem, fermentacją.
|
Ostatnio zmieniany w Czwartek, 09 Styczeń 2014 07:54 |
Więcej…
|
Wpisany przez Samuel
|
Czwartek, 09 Styczeń 2014 07:18 |
Z cyklu: Charakterystyka świąt żydowskich po kątem historycznym, obyczajowym i liturgicznym.
Purym, święto odmienionych losów narodu, przypada 13 i 14 dnia miesiąca adar (marzec), a jeśli dzień 13 adar, który jest dniem postu, zwanym Taanit Ester, czyli Post Estery przypada w sobotę, Purym rozpoczyna się 11 dnia miesiąca adar. Podczas gdy Księgi Machabeuszów nie weszły do kanonu ksiąg świętych, czyli do Tanachu, mimo, że stanowią ważki dokument ruchu oporu i walki przeciw tyranii greckiej, to „Megilat Ester”, czyli Księga Estery, będąca w mniejszym stopniu przekazem fragmentu dziejów narodu Izraela w niewoli perskiej, została jednak, choć z oporami, włączona do kanonu. Księga Estery stanowi podstawowe źródło informacji historycznych związanych ze świętem Purym.
|
Ostatnio zmieniany w Czwartek, 09 Styczeń 2014 07:54 |
Więcej…
|
Wpisany przez Samuel
|
Poniedziałek, 23 Grudzień 2013 07:57 |
Z cyklu: Charakterystyka świąt żydowskich po kątem historycznym, obyczajowym i liturgicznym.
Święto Chanukah przypada w dniu 25 miesiąca Kislew (listopad lub grudzień). Jest to święto związane z inauguracją (odnowieniem) Świątyni Jerozolimskiej, będącej końcowym akordem wydarzeń z lat 168—165 p.n.e. Święto to nazywane jest także „Chag Haorim”, czyli świętem świateł, ponieważ przez osiem wieczorów tego święta zapala się o zachodzie słońca świeczki (bądź oliwę) na ośmioramiennym lub ośmiootworowym świeczniku.
|
Więcej…
|
Wpisany przez Janusz Baranowski
|
Poniedziałek, 23 Grudzień 2013 07:55 |
Współczesny judaizm jest reprezentowany przez trzy główne kierunki: ortodoksyjny, konserwatywny i zreformowany.
|
Więcej…
|
|
|
|
<< Początek < Poprzednia 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 Następna > Ostatnie >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |