Z cyklu żydowskie wynalazki i ich konstruktorzy.
Wszyscy dobrze znają starego Volkswagena, jednak nie wszyscy znają rzeczywistej historii jego powstania.
Zaczęło się wszystko to od żydowskiego konstruktora inżyniera Josefa Ganza, i jego konceptu taniego i małego samochodu o wartości motocykla. Ale pokolei, Granz urodził się 1 lipca 1898 roku w żydowskiej rodzinie znanego pisarza i dziennikarza „Frankfurter Zeitung” doktora Hugo Markusa Ganza w Budapeszcie. Później Ganzowie przeprowdzili się do Wiednia, a następnie w 1916 r. do Frankfurtu nad Menem. Józef Ganz po tym jak dostał obywatelstwo niemieckie, zgłosił się na ochotnika do marynarki wojennej w której służył podczas pierwszej wojny światowej. Po wojnie Ganz studiował inżynierię, wtedy do głowy wpadła mu myśl na ekonomiczny i ergonomiczny pojazd. Już w 1923 r.miał gotowe pierwsze szkice nowego samochodu. W 1927 roku Ganz został naczelnym redaktorem pisma „Klein-Motor-Sport”, gdzie reklamował swój wynalazek pod nazwą „Deutschen Volkswagen” – Niemiecki samochód dla ludu. W gazecie która później w styczniu 1929 zmieniła nazwę na „Motor-Kritik”, J. Ganz krytykował niemiecki przemysł motoryzacyjny za produkcję drogich, awaryjnych, ciężkich i niewygodnych samochodów, które były przeciwieństwem jego wizji. Wtedy też po raz pierwszy nadano mu na imię Volkswagen, nazwa się szybko przyjęła i od tego czasu pomimo wielokrotnych zmian w wyglądzie samochodu, ludzie na słowo Volkswage od razu sobie przypominają jego charakterystyczny wygląd. W 1929 Ganz zaczął współpracować z producentami motocykli – firmami Ardie i Adler, efektem tegoż był pojazd „Ardie-Ganz” którego pierwszy prototyp pojawił się w 1930 r, a już w maju następnego roku później stworzono kolejny prototyp nazwany tym razem Maikäfer (Chrabąszcz). Podczas prac nad swoimi prototypami, Josef pracował w firmach Daimler-Benz i BMW, gdzie rozwijał pierwsze samochody z niezależnym zawieszeniem kół (modele Mercedes-Benz 170 i BMW AM1).
Standard była pierwszą fabryką która w 1932 zdecydowała się produkować samochody Ganza.
Pierwszy model nazywał się „Standard Superior” i został po raz pierwszy zaprezentowany w lutym 1933 roku na wystawie samochodowej IAMA (Internationale Automobil und Motorradausstellung) w Berlinie, w cenie 1590 marek. Tam zobaczył go Adolf Hitler, któremu pojazd się spodobał jako tani pojazd dla ludu. W kwietniu tegoż roku Ganz poprawił kilka niedoróbek i tak stworzył model 1934, który nazwano „deutschen Volkswagen”. Jednak jako, że wiadomo było iż Józef Granz jest Żydem, więc hitlerowcy nie mogli propagować dla ludu żydowski samochód. Dlatego przemysłowiec Ferdynad Porsche SS-man oraz członek Narodowo Socjalistycznej Niemieckiej Partii Robotników („NSDAP” – National Sozialistische Deutsche Arbieter Partei) i zarazem jej darczyńca przejął projekt auta, które już pod jego nadzorem w symbolicznie zmienionej wersji, zaczęto sprzedawać w cenie 1000-ca marek. W tym samym czasie Wielka Trzecia Rzesza Niemiecka prężnie się rozwijała, budowano autostrady (które potem wykorzystano na wojnie), fabryki (głównie sprzętu wojskowego), w porównaniu do czasu wielkiego kryzysu ludziom żyło się lepiej więc rosło też zapotrzebowanie na masowy samochód.
Zapotrzebowanie na tani samochód dla ludu było, bardzo duże ponieważ wtedy średnia cena auta wynosiła 1000 dolarów (około 2500 marek), a Volkswagena tylko 400 dolarów (1000 marek).
Już trzy miesiące po publicznym zaprezentowaniu Volkswagena w maju 1933 r., Gestapo aresztowało Josefa Ganza, na podstawie fałszywego oskarżenia wymyślonego przez zazdrosnych (o jego wynalazek) konkurentów z branży motoryzacyjnej. W 1934 uzyskał wolność, ale w Rzeszy jako niewygodnemu osobnikowi w dodatku Żydowi groziło niebezpieczeństwo, więc udał się do Lichtensteinu. Następnie po krótkim tamże pobycie wyjechał do Szwajcarii.
Naziści bardzo często wykorzystywali wizerunek Volkswagena w swojej propagandzie, jako przykład geniuszu niemieckich inżynierów i przemysłu.
Używało go wielu dygnitarzy partyjnych w tym Hitler czy Himmler. Samochód ów brał udział na wojnie, gdzie na potrzeby Wermachtu powstały na jego podstawie dwie wersje: samochód sztabowy Käfer 82 Kommandeurwagen, i amfibia Schwimmwagen (smochód pływający).
Po drugiej wojnie światowej, podobnie jak w Niemczech po czasach wielkiego kryzysu pojawiło się znowu zapotrzebowanie na tani, prosty i niezawodny samochód, więc Volkswagen znowu masowo produkowano.
Z Szwajcarii J.Ganz wybył w 1949 do Francji, gdzie chciał stworzyć nowy mały samochód, jego nowy koncept upadł bo na rynku już był rozpowszechniony podobny samochód – jego Volkswagen.
W 1951 wyemigrował z Francji do Australii, gdzie pracował w wielkiej amerykańskiej międzynarodowej korporacji motoryzacyjnej General Motors. Pod koniec życia chorował często na serce, zmarł na atak serca w 1967 roku w biedzie i zapomnieniu.
Przez następne kilkadziesiąt lat prawda o powstaniu Volkswagena i jego twórcy Josefie Ganzu, była zasłonięta fasadą kłamstw wymyślonych jeszcze w hitlerowschi Niemczech. Dlatego ludzie myśleli, że pomysładowcą Volkswagena był Ferdynand Porsche. Dopiero holenderski dziennikarz Paul Schilperoord napisał jaka to było historia z tym Volkswagenem, w swojej książce:
„Prawdziwa historia VW Garbusa – wizja Hitlera skradzionym dziełem genialnego Żyda”, która miała swoją premierę 27 września 2009, w Holandii.
Żydowski samochód przetrwał pięciokrotnie dłuższy okres czasu niż antysemicka Trzecia Rzesza.
Volskwagen stał się najpopularniejszym samochodem na świecie, którego wyprodukowano przez 65 lat (w latach: 1938-2003) ponad dwadzieścia dwa miliony sztuk w różnych wersjach na całym świecie. Wyprzedził pod tym względem samochody antysemity Henrego Forda, który podobnie jak F. Porsche wspierał partię NSDAP, za co zresztą dostał od Hitlera Order Orła Niemieckiego – najwyższe odznaczenie niemieckie jakie mógł dostać obcokrajowiec. Volkswagen jest jednym z największych technicznych wynalazków XX wieku.
Od czasu powstania Volkswagena powstały różne jego modele, był modyfikowany przez prywatnych hobbystów, i jako ciekawostkę dla kontrastu podam, że powstała droga pozłacana wersja (nazwana „milion”), tego taniego samochodu dla wszystkich.
Volkswagen do dzisiaj pomimo zmian technicznych, dalej jest tanim, małym, niezawodnym samochodem dla mas, tak jak chciał jego projektant Josef Ganz.
Najnowszy model nazywa się „Volkswagen New Beetle”.
Współcześni ignoranci antysemiccy zarzucają Żydom, iż ci nie tworzą nic produktywnego np. “Nie istnieje żaden samochód który byłby dziełem żydowskim”. Ignoranci w swej niewiedzy nawet nie domyślają się, że za ten stan rzeczy odpowiadają ich nazistowscy (w antysemityźmie) poprzednicy. Którzy przypisali sobie wynalazek wizjonerskiego Żyda.
Mam nadzieję, że tym artykułem spopularyzuję wiedzę o Volkswagenie, i tym samym znikną takie bezmyślne opinie.
Dawid ben Chaim, 29.11.2012.
Żródła:
- Paul Schilperoord: “The Extraordinary life of Josef Ganz the Jewish engineer behinds Hitler’s Volkswagen”
- Publicznie dostępne materiały internetowe
- Zdjęcia ze zbiorów wikipedii chyba, że podano inaczej