Wpisany przez rb. Aron Baranowski
|
Czwartek, 21 Marzec 2013 13:26 |
Omówienie poszczególnych momentów z życia Żyda, od urodzenia do śmierci, z punktu widzenia powinności religijnych, obyczajów i zwyczajów.
|
Ostatnio zmieniany w Wtorek, 26 Marzec 2013 09:40 |
Więcej…
|
|
Wpisany przez rb. Aron Baranowski
|
Czwartek, 28 Luty 2013 07:43 |
25 kislew - 2 tewet (16 - 23.XII): Chanuka
Było to dawno temu, w XXXVI wieku Żydom udawało się jeszcze utrzymać własne państwo na tej ziemi, której obietnicę od Boga dostał Ojciec Nasz Abraham, i do której wprowadził nas Nasz Nauczyciel Mojżesz, lecz było to państwo zależne od Greków. Przodkowie nasi nie przejmowali się jednak tą zależnością, gdyż ci syryjscy Grecy mieli rozumnych władców, którzy pozwalali Żydom żyć po żydowsku. Wszystko się zmieniło, gdy na tronie syryjskim zasiadł Antioch Epifanes. Zapragnął on zamienić Żydów w pogańskich Greków.
|
Ostatnio zmieniany w Wtorek, 26 Marzec 2013 09:40 |
Więcej…
|
Wpisany przez rb. Aron Baranowski
|
Czwartek, 28 Luty 2013 07:39 |
Urodziny, nauczanie i wychowanie
Gdy w rodzinie żydowskiej rodziło się dziecko płci męskiej, podlegało niezwłocznie obrzezaniu. Dokonywał go tzw. „Mohel” (rzezak), specjalnie przeszkolony w tym kierunku. Akt obrzezania (w hebr. „Brit Mila”) polega na wycięciu części napletka w celach rytualnych, w 8 dniu życia i odbywa się w domu rodziców noworodka.
|
Ostatnio zmieniany w Wtorek, 26 Marzec 2013 09:41 |
Więcej…
|
|
Wpisany przez Aaron Kohn - Israel
|
Wtorek, 12 Luty 2013 08:14 |
Przymierze zawarte między Bogiem a Izraelem realizowane jest nieprzerwanie przez wypełnianie Boskich nakazów i zakazów Tory. Przepisy życia, zgodnego z tym Przymierzem, zawarte w tekście Chumaszu (Pięcioksięgu), nazywamy Prawem Pisa-nym. Ich szczegółowym rozwinięciem jest Prawo Ustne, spisane w księgach Talmudu i w kodeksie Szulchan Aruch. Przymierze na górze Synaj zostało zawarte przez Boga ze wszystkimi Żydami, z tymi zgromadzonymi wokół góry i z tymi, którzy kiedykolwiek się narodzą (ich dusze były tam obecne i Mojżesz widział je). Dlatego Prawo Pisane i Ustne obowiązuje wszystkich Żydów, tzn. każdego człowieka urodzonego przez Ży-dówkę. Kto miał matkę-Żydówkę, ten w Jom ha Din (w Dniu Sądu Ostatecznego) będzie sądzony wedle praw Przymierza, bez względu na to, czy chciał lub nie chciał być Żydem, a nawet i wówczas, gdy w ogóle nie wiedział i nie przypuszczał, że jest Żydem. Kto zaś jest z matki nieżydowskiej, lecz został spłodzony przez Żyda, ten ma prawo (i przywilej) być Żydem, lecz nie ma takiego obowiązku. Wolno mu wybierać i jego świadomy wybór będzie uznany przez Boga. Jeśli się przechrzci, będzie w Dniu Sądu oddzielnie sądząny za czyny z okresu życia, w którym był Żydem i oddzielnie za uczynki z okresu, w którym nim nie był.
|
Więcej…
|
Refleksje starego Żyda w dniu 1 listopada |
|
|
|
Wpisany przez Administrator
|
Wtorek, 02 Listopad 2010 10:46 |
Z końcem października, jak każdego roku, na cmentarzach chrześcijańskich robi się wielki ruch i zamieszanie. To tłumy ludzi przypominają sobie o swoich drogich, zmarłych już przodkach. Trwa wielkie sprzątanie, odnawianie i ozdabianie grobów. Czy to źle – nie, wręcz przeciwnie, bardzo dobrze, że ludzie przypominają sobie o swoich bliskich, których już nie ma wśród żywych. Z losów poszczególnych rodzin i pojedynczych osób składa się przecież historia całego narodu. W takim razie pamiętając o ludziach zmarłych i ich dokonaniach sprawiamy, że pamiętamy historię narodu i kraju, w którym żyjemy. |
Ostatnio zmieniany w Wtorek, 02 Listopad 2010 10:49 |
Więcej…
|
|
|
|
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 4 5 Następna > Ostatnie >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |